Rozrusznik jak każdy podzespół ulega procesowi zużycia. Jest to element odpowiedzialny za uruchamianie silnika. Malutkie koło zębate zazębia się z dużym kołem zamachowym, wprawiając w ruch układ tłokowo-korbowy. Po uzyskaniu odpowiedniej prędkości w silniku następuje do zapłonu. Rozrusznik do działania wykorzystuje prąd z akumulatora. To sprawia, że powinniśmy dbać także o to, aby akumulator był w dobrym stanie i zawsze naładowany.
Jak wygląda regeneracja rozrusznika?
Przed przystąpieniem do naprawy rozrusznika trzeba go wymontować z pojazdu. Kolejno dokonywana jest wstępna diagnostyka jego stanu między innymi za pomocą miernika cyfrowego. Następnie rozrusznik jest rozbierany na części i sprawdzane są przerwy w połączeniach elektrycznych, luzy na łożyskach i tulejach. Kolejno wymieniane są uszkodzone elementy i całość jest ponownie składana i montowana w pojeździe.
Objawy uszkodzonego rozrusznika
- brak reakcji na przekręcenie kluczyka – najpierw powinien być sprawdzony akumulator czy jest rozładowany. Uszkodzeniu mógł ulec przewód rozrusznika lub kabel masowy akumulatora. Problem może być także ze stacyjką.
- głośna praca rozrusznika podczas gdy wał korbowy się nie obraca – możliwe jest uszkodzenie mechanizmu sprzęgającego. Należy sprawdzić stan zębów na kole zamachowym i sprzęgło jednokierunkowe.
- zbyt wolne kręcenie wałem korbowym – może oznaczać niski poziom naładowania akumulatora lub zły stan przewodów elektrycznych. W rozruszniku mógł ulec uszkodzeniu wirnik, tulejki, stojan, silnik rozrusznika czy szczotki.
- metaliczny dźwięk bez kręcenia rozrusznika – winny może być rozładowany akumulator, uszkodzony elektromagnes.
- rozrusznik pracujący po uruchomieniu silnika – możliwe nadpalone styki w elektromagnesie