Co to jest dwumasa?
Dwumasa jest określeniem stosowanym dla dwumasowego koła zamachowego. Jest to element przymocowany do wału korbowego silnika i współpracujący ze sprzęgłem. Składa się z dwóch metalowych talerzy – tak zwanej masy pierwotnej i wtórnej, które połączone są łożyskami i sprężynami łukowymi. Dawniej montowane w samochodach z silnikami Diesla, obecnie także obecne są w pojazdach napędzanych benzyną.
Po co w samochodach koło dwumasowe?
Samochody już pod koniec lat 80 miały montowane koła dwumasowe z powodów gwałtownego wzrostu momentu obrotowego w silnikach diesla. Koło dwumasowe ma zapobiegać nieprzyjemnemu odczuciu oraz negatywnym wpływom gwałtownego momentu obrotowego na elementy przeniesienia napędu.
Bez dwumasy, szybciej zużywa się skrzynia biegów, wały napędowe oraz przeguby, a także układy dyferencjału.
Dwumasa:
- łagodzi chwilowy gwałtowny moment obrotowy
- chroni skrzynie biegów i inne elementy
- zmniejsza spalanie
- zwiększa komfort podczas jazdy (poprzez mniejsze drgania nadwozia)
- cichsza praca silnika
Objawy zużycia dwumasy
Koło dwumasowe jest elementem eksploatacyjnym, a to oznacza, że ulega stopniowemu zużyciu podczas użytkowania. Charakterystycznymi objawami zuzycia się dwumasy jest:
- szarpanie samochodu podczas ruszania, uniemożliwiające płynne ruszanie samochodem
- brak możliwości płynnej zmiany biegów
- nierówna praca silnika
- metaliczne odgłosy dochodzące z okolicy skrzyni biegów
- hałas i stuki z silnika podczas włączania i wyłączania silnika
- drganie karoserii na biegu neutralnym
Jeżeli zauważycie Państwo w swoim samochodzie objawy wymienione powyżej, zachęcamy do kontaktu z nami w celu zdiagnozowania i wymiany koła dwumasowego.
Jesteśmy dostępni pod adresem:
Auto Serwis Team, ul. Rynkowa 102, Przeźmierowo
Telefon kontaktowy: 608 725 410